Tekstgrootte
Als we kijken naar het Jenaplanonderwijs op onze school zijn er 4 basisactiviteiten die elkaar in de dagelijkse praktijk afwisselen. Deze activiteiten leveren allemaal een even waardevolle bijdrage aan ons onderwijs.
Gesprek
De kring is de basis van waaruit we praten, plannen, presenteren en reflecteren. De plek waar ieder kind zich leert te uiten, te luisteren en een mening te vormen. We leren te praten met respect voor elkaar. In gesprekken leren we over actuele onderwerpen en wordt de woordenschat groter. We gaan in gesprek als een situatie zich daarvoor leent en vragen de kinderen altijd naar hun ideeën en oplossingen. Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen elkaar aan kunnen kijken als ze met elkaar in gesprek zijn, is er in elke stamgroep een vaste kring opgesteld met bankjes.
Spel
Tijdens spel ontdekt het kind spelenderwijs de wereld. Spel draagt bij aan de ontwikkeling van motoriek, taal en sociale vaardigheden. Het leert kinderen zelfstandig te zijn, initiatief te nemen, problemen op te lossen, te plannen en fantasie en creativiteit te gebruiken. Er wordt gespeeld op het schoolplein. Veel lesstof wordt binnen ons onderwijs spelenderwijs aangeboden, bijvoorbeeld in wisselende themahoeken. Ook binnen de wekelijkse gym- en dramalessen heeft spel een grote rol.
Werk
Met werk bedoelen we het aanleren van schoolse vaardigheden, zoals lezen, rekenen, spelling, taal en schrijven. Het werk vindt plaats tijdens blokperiodes. Dit zijn vaste periodes op een dag waarin kinderen instructies krijgen en daarnaast zelfstandig aan het werk gaan. Deze instructies vinden plaats in kleine groepjes. Elk kind werkt in de midden- en bovenbouw met een weekplanning. Kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun werk. De planning wordt in een leergesprek besproken met de kinderen. Ook persoonlijke leerdoelen kunnen in overleg met de stamgroepleider worden toegevoegd.
Vieren
Samen grote en kleine momenten vieren zorgt voor verbondenheid. We openen de week met de hele school en delen tijdens weeksluitingen met elkaar wat we geleerd hebben. We vieren feestdagen en bijzondere momenten. Ook in de stamgroepen zijn er regelmatig viermomenten. Verjaardagen en kleine (persoonlijke) successen worden gevierd. Daarnaast is er ook aandacht voor minder vrolijke gebeurtenissen, daar wordt samen bij stilgestaan.